# 226 • 30. mars 2002

stjerne

Info
  • Vær: Delvis skyet / sol.

Gutta på tur

001kartBjørnar, Jan, Jo og jeg, samt to kjenninger av Jan, nemlig Kristian og Stein Roar, hadde leid ei hytte øverst i Saltdalen, der vi skulle tilbringe noen dager i lag. Med utgangspunkt i denne hytta kjørte vi oppover Lønsdalen mot Sørelva, der turen startet.

Jo og Kristian er klare for skitur.

Saltfjellets høyeste fjelltopp, Ørfjellet, var uaktuell pga lavt skydekke, så vi siktet oss inn mot Lønstindan. Det viste seg etterhvert at også disse tindene lå innhyllet i skyer.

Påsketur innover Saltfjellet.

Bjørnar.

Vi måtte dermed nøye oss med en 1200-metring uten navn, på grensen til Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Denne ganske markante toppen ble besteget til fots.

Pause.

Jo i fint driv.

Jeg kommer halsende bak.

Vi nærmer oss toppen. F.v. Jo, Kristian og Bjørnar.

På vei tilbake gikk vi opp på en annen topp av Sørfjellet som var noe lavere. Flere av guttene kjørte telemark nedover fjellsidene. Bjørnar og jeg derimot behersker ikke denne teknikken, men vi kom oss fint ned likevel.

Etter en kort rast i den såkalte Familiedalen, der det betegnende nok var mange barnefamilier, kom vi ned til Sørelva igjen. Jeg så ei rype på turen.

De fleste bildene i denne rapporten er tatt av Bjørnar Liland. For øvrig første turrapport der jeg bruker digitale bilder.